Deň 1. marec 2021 je dňom, kedy uplynulo presne 5 rokov od rozšírenia vecnej pôsobnosti Centra právnej pomoci (ďalej „Centrum“) o agendu tzv. osobného bankrotu, čo zásadným spôsobom ovplyvnilo jeho činnosť. Centrum sa stalo zákonným zástupcom dlžníka v konaní o oddlžení podľa zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii.

Centrum právnej pomoci vzniklo pred 15 rokmi s poslaním poskytovať právnu pomoc občanom v materiálnej núdzi, občanom, ktorí pre nedostatok peňazí nemôžu využívať iné právne služby. Centrum podľa zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi poskytuje právnu pomoc v oblasti civilného, rodinného, pracovného a obchodného práva. Centrum je taktiež nápomocné oznamovateľom protispoločenskej činnosti, obetiam trestných činov v civilnom konaní, ale aj žiadateľom o azyl či cudzím štátnym príslušníkom v konaniach o administratívnom vyhostení či zaistení. Od marca roku 2017 sa Centru rozšírila pôsobnosť, poskytuje právnu pomoc aj žiadateľom v konaní o oddlžení, tzv. osobný bankrot.

Úspešnosť celého procesu oddlženia bola do značnej miery podporená aj realizáciou Národného projektu “Posilnenie a dobudovanie kapacít v oblasti poskytovania právnej pomoci a prevencia eskalácie právnych problémov“. V rámci spomínaného projektu boli kancelárie Centra posilnené o 35 nových pracovníkov, ktorí sa v plnom rozsahu venovali agende osobného bankrotu, ako aj ostatných pracovníkov zapojených do realizácie tohto národného projektu.

Centrum pôvodne poskytovalo právnu pomoc v oblasti občianskeho, pracovného a rodinného práva (a v rámci cezhraničnej pôsobnosti aj obchodného práva). V súčasnosti poskytuje právnu pomoc aj v konaniach pred súdom v správnom súdnictve, pred Ústavným súdom SR vo veciach v pôsobnosti Centra, v obchodnoprávnych veciach, v azylových veciach, v konaniach o administratívnom vyhostení, o zaistení štátneho príslušníka tretej krajiny alebo o zaistení žiadateľa o udelenie azylu, v konaniach súvisiacich s podaním oznámenia (okrem trestného konania a konania o správnom delikte) poskytuje Centrum právnu pomoc oznamovateľovi protispoločenskej činnosti, právnu pomoc poskytuje tiež osobe, voči ktorej bola pozastavená účinnosť pracovnoprávneho úkonu podľa osobitného predpisu  v konaniach súvisiacich s podaním návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia.

Centrum v súlade s ustanovením § 5 ods. 7 zákona č. 327/2005 Z. z. zabezpečuje primeranú a rovnomernú dostupnosť svojich služieb na celom území Slovenskej republiky prostredníctvom svojich kancelárií a konzultačných pracovísk. V roku 2006 vznikli štyri kancelárie (Bratislava, Košice, Banská Bystrica a Žilina) a postupne sa ich počet rozšíril na 15. V súčasnosti existuje 15 kancelárií Centra, ktoré sa nachádzajú vo všetkých krajských mestách a okrem toho aj v Liptovskom Mikuláši, v Žiari nad Hronom, v Rimavskej Sobote, v Humennom, vo Svidníku, v Komárne a v Tvrdošíne. Zamestnanci Centra poskytujú právnu pomoc aj prostredníctvom 43 konzultačných pracovísk, ktoré sú zriadené pri kanceláriách a tým zvyšujú dostupnosť služieb Centra pre ľudí v núdzi.

Prehľad počtu kancelárií a konzultačných pracovísk počas uplynulých 5 rokov:

Rok 2017

12 kancelárií a 16 konzultačných pracovísk

Rok 2018

14 kancelárií a 18 konzultačných pracovísk

Rok 2019

15 kancelárií a 28 konzultačných pracovísk

Rok 2020

15 kancelárií a 36 konzultačných pracovísk

Rok 2021

15 kancelárií a 42 konzultačných pracovísk

 

Okrem počtu konzultačných pracovísk Centra rástol aj počet telefonických a emailových konzultácií prostredníctvom Call Centra, ktoré prispelo k významnému zvýšeniu dostupnosti Centra a zefektívneniu poskytovania pomoci pre osoby v materiálnej núdzi alebo pre osoby, ktoré čelia osobnému bankrotu. Klientom sa zjednodušil proces objednania sa na konzultáciu do zvolenej kancelárie alebo konzultačného pracoviska prostredníctvom užívateľsky priateľskejšej web stránky, ktorej súčasťou je online rezervačný systém.

Rok 2021 bol už druhým rokom, kedy muselo Centrum čeliť aj inému celospoločenskému problému a tým bolo šírenie ochorenia Covid-19. V tejto súvislosti Centrum operatívne aplikovalo nariadenia vlády, odrážajúce aktuálnu situáciu na Slovensku do svojej činnosti. Centrum sa ako „živý orgán“, ktorý denne prichádza do kontaktu so žiadateľmi o právnu pomoc, muselo vzniknutej situácii prispôsobiť obzvlášť citlivo. Niektoré oblasti spolupráce, akými v minulosti bolo napríklad školenie terénnych sociálnych pracovníkov, ktorí majú častokrát najbližšie k potenciálnym klientom Centra, sa muselo dočasne prerušiť. Centrum na svojej web stránke a Facebooku pravidelne informovalo svojich klientov o aktuálnej situácii.