Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a zároveň poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Postup pri podávaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností fyzických osôb alebo právnických osôb upravuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach.
Sťažnosť musí byť písomná a možno ju podať v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe.
Sťažnosť v listinnej podobe musí obsahovať vlastnoručný podpis sťažovateľa. V prípade podania sťažnosti v elektronickej podobe táto musí byť sťažovateľom autorizovaná podľa osobitného predpisu (§ 23 ods. 1 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov); to neplatí, ak sťažnosť bola odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa v zmysle § 19 zákona č. 305/2013 Z. z. Ak sťažnosť podaná v elektronickej podobe nie je autorizovaná podľa osobitného predpisu, ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa (napr. ak bola zaslaná vo forme emailu), sťažovateľ ju musí do piatich pracovných dní od jej podania potvrdiť, a to vlastnoručným podpisom, jej autorizáciou podľa osobitného predpisu alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, inak sa sťažnosť odloží. O odložení sťažnosti a dôvodoch jej odloženia orgán verejnej správy písomne upovedomí sťažovateľa do 15 pracovných dní od odloženia.
Vaša sťažnosť musí obsahovať tieto náležitosti :
- musí z nej byť zrejmé, kto ju podáva, a preto musí obsahovať meno, priezvisko a adresu sťažovateľa
- musí byť čitateľná a zrozumiteľná
- musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha
Centrum právnej pomoci je povinné vybaviť sťažnosť do 60 pracovných dní nasledujúcich po dni, kedy bola sťažnosť doručená. Predĺženie tejto lehoty o ďalších 30 pracovných dní je možné, avšak je nevyhnutné o tejto skutočnosti písomne upovedomiť sťažovateľa bez zbytočného odkladu.