1.      Pani riaditeľka, Centrum právnej pomoci dnes aktívne žije prípravami na uvedenie novely zákona o právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi do života.
Ako Vy, riaditeľka Centra vnímate prijatie tejto novely?

Jednoznačne pozitívne, i keď si uvedomujem obrovský záväzok zamestnancov Centra naplniť zmeny zákona v súlade s povinnosťami, ktoré nám zákon, a nateraz pri súčasnom počte zamestnancov, ukladá.

2.      Môžete viac priblížiť o aký záväzok pôjde?

Centrum právnej pomoci bolo zriadené ako štátna inštitúcia, ja jej hovorím „štátna advokátska kancelária“, ktorej úlohou je zabezpečovať a poskytovať primeranú a rovnomerne dostupnú právnu pomoc osobám v materiálnej núdzi. Teda tým, ktorí pre nedostatok finančných prostriedkov, či iného majetku, si právnu pomoc, a tým aj prístup k súdu, k spravodlivosti nevedia zabezpečiť ináč. 
Náš zriaďovací zákon č. 327/2005 Z. z. bol prijatý v roku 2005 a Centrum vzniklo v roku 2006. A práve týmto zákonom bola určená hranica  - koeficient materiálnej núdze. 
Konkrétne zákon určil, že je to 1,4 násobok sumy životného minima (pozn. SŽM). 
Od toho času došlo k istej moderácii koeficientu len raz, a to v roku 2012, kedy sa upravilo, že pokiaľ žiadateľ o právnu pomoc prekročí hranicu 1,4 násobku SŽM, čo i len o 1 cent, ale neprekročí hranicu 1,6 násobku SŽM, vzniká mu nárok na právnu pomoc od štátu s jeho finančnou účasťou. Samozrejme, za predpokladu, že spĺňa ďalšie dve zákonné podmienky, a to, že v danej veci sa nejedná o zrejmé bezúspešné bránenie práva (napr. preklúzia, t. j. právo zaniklo jeho neuplatnením v lehote) a že hodnota sporu, pokiaľ je vyčísliteľná v peniazoch, prekračuje minimálnu mzdu.

Novela tohto zákona vykonaná zákonom č. 98/2025 Z. z. s účinnosťou od 1. júla 2025 zvyšuje koeficient materiálnej núdze z 1,4 násobku na 1,8 násobok SŽM. 
V prípade, že žiadateľ prekročí túto hranicu, ale neprekročí 2,1 násobok SŽM, vznikne mu nárok, opäť pri splnení ďalších dvoch podmienok (kumulatívne = súčasne) na právnu pomoc od štátu s finančnou účasťou žiadateľa. Týmto výrazným zvýšením sa vytvára predpoklad otvorenia právnej pomoci väčšiemu počtu nízkopríjmového obyvateľstva. Viac klientov znamená viac práce pre zamestnancov, ktorých počet sa s prijatím pozmeňujúceho zákona nenavyšuje. 
To si vyžiada väčšiu a precíznejšiu prípravu metodiky právnej pomoci v jednotlivých agendách Centra (pozn. agenda civilná, agenda oddlženia, cudzinecká, trovy konania), na ktorej sa už usilovne pracuje, vyššie nasadenie a efektivita práce zamestnancov kancelárií, vyprecizovanie vzorov rozhodnutí a samozrejme vysokú dávku pochopenia a trpezlivosti našich zamestnancov.

3.      Zvládne to Centrum?

Verím, že áno. Centrum má skvelých vedúcich, skúsených právnikov, ktorí už aj v minulosti ustáli ťažkú skúšku novej agendy oddlženia. A kancelárie to zvládli skvele. 
Riaditeľkou Centra som niečo cez rok. Minulý rok bol pre mňa, minimálne jeho prvé mesiace, rokom spoznávania našej inštitúcie zvnútra. Zároveň som naciťovala vnímanie a reakcie externého prostredia pri vyslovení „Centrum právnej pomoci“. Reakcie, musím povedať, boli rôzne. 
Medzi prvými, s kým som sa po nástupe do funkcie v marci 2024 preto stretla, bol verejný ochranca práv. Chcela som počuť cez jeho poznanie, cez prípadné sťažnosti na postup, či nečinnosť kancelárií, v čom a kde sú naše najslabšie články. Určitý obraz o kvalite rozhodovacej činnosti som osobne empiricky získavala z odvolacích konaní. Riaditeľ Centra je totiž druhostupňovým orgánom v konaní o nepriznaní nároku na právnu pomoc. 
A tak prakticky súčasne moje kroky smerovali do Justičnej akadémie SR, vzdelávacej inštitúcie rezortu spravodlivosti, v snahe umožniť právnikom Centra zúčastňovať sa vzdelávacích podujatí organizovaných JA. Podarilo sa, postavili sme plán vzdelávania na rok 2024 a výsledok ma úprimne potešil. 
Právnici Centra sa celkom 258-krát prezentovali za zhruba 4 výučbové mesiace. A cez novelu zákona sme sa stali cieľovou skupinou JA popri sudcoch, prokurátoroch, vyšších súdnych úradníkoch, či justičných čakateľoch. 
Tam, kde som zistila najslabšie články, smerovali kontrolné akcie. Výsledok nepotešil mňa ani samotných vedúcich dvoch kancelárií. Nasledovali personálne výmeny na pozíciách vedúcich kancelárií. Aktuálne prebieha kontrolná akcia v tretej kancelárii. 
Perfektná znalosť zákona, vzdelávanie a pamätanie si toho, čo odvolací orgán alebo súd nám v rozhodovaní a postupe vyčíta, dáva záruku efektívnej a kvalitnej práce, ktorej benefit pocítia aj naši klienti. Verím, že si túto jednoduchú rovnicu pamätá väčšina zamestnancov.

4.      Vy ste v uplynulom roku navštívili všetky kancelárie Centra. Možno keby ste priblížili, čo Vás k tomu viedlo a čo Vám návštevy kancelárií priniesli. Predsa len sídlime po celom Slovensku.

Jedna vec je spoznávanie kolegov papierovo alebo v online priestore a iné je stretnúť sa osobne. 
Po nástupe do funkcie som si osvojila ako efektívny nástroj riadenia zaužívané online porady s vedúcimi kancelárií, ktoré sa konajú v 2-týždňových periódach. Nasledovalo naše prvé osobné spoločné stretnutie v apríli. Tu sa zrodilo moje rozhodnutie navštíviť do jesene všetky kancelárie, zoznámiť sa osobne s kolegami, vidieť podmienky a vzťahy, v akých pracujú. 
Bolo to dobré rozhodnutie, ktoré prinieslo, resp. verím, že ešte aj prinesie, ďalšie zmeny k lepšiemu. Podarilo sa mi tak napr. v aktívnej spoluúčasti s prednostkou OÚ Svidník doplniť jednu miestnosť pre kanceláriu vo Svidníku. 
Po výmene vedúceho kancelárie v Humennom, tak ako som to aj osobne návštevou tohto roku vnímala, sa stabilizujú interpersonálne vzťahy. Podarilo sa spríjemniť pracovné prostredie, dokupujeme odbornú literatúru. 
Vyriešil sa priestorový problém kancelárie Bratislava odsťahovaním ústredia Centra na nové sídlo na Župnom námestí v historickej budove Národnej rady Slovenskej republiky. 
V procese je riešenie kancelárie v Prešove a Trnave. Aktuálne ale prebieha moja komunikácia aj s prednostom Okresného úradu v Levoči, kde pozitívny výsledok pre konzultačné pracovisko očakávam v najbližších dňoch predložením zmluvy o výpožičke. Komunikujem aj s prednostkou Okresného úradu vo Vranove nad Topľou, kde sme vo výpovednej lehote s konzultačným pracoviskom. Toto mesto je zároveň alternatívou pre rozšírenie siete kancelárií Centra v spojení s novelou zákona o právnej pomoci, ale najmä Civilného mimosporového poriadku, ktorý do budúcna počíta so zapojením Centra do konaní v agende tzv. verejného rodinného práva. Centrum by sa malo stať jedným zo spolupracujúcich subjektov súdov v pozícii procesného opatrovníka. 

A práve cez osobné stretnutia viem ako riaditeľka adresnejšie a v priorite riešiť personálne i materiálne požiadavky jednotlivých útvarov. Iné sú útvary ústredia, s ktorými som prakticky v dennom styku, keďže sídlime spolu v Bratislave.

5.      Pani riaditeľka, je rok vo funkcii dosť alebo málo na naplnenie aspoň čiastočných zámerov?

Toto je dobrá, ale zároveň ťažká otázka. Ak si riaditeľ s nástupom povie „a teraz riadim“ tak je to dostatočný čas na „ležérne plávanie“ po vode. Ale ak príde so svojou víziou pretavenou do projektu rozvoja, s ktorým predstúpil pred výberovú komisiu a následne ju zapracuje do koncepcie činnosti Centra, čo je mimochodom základný strategický dokument schvaľovaný na dvojročné obdobie vládou SR, čo sa aj v auguste 2024 stalo, a myslí to naozaj, nehľadá výhovorky, ale riešenia, tak moja odpoveď je jasná: Málo.

6.      Ale funkčné obdobie riaditeľky sú tri roky. Novela zákona o právnej pomoci bola schválená. Pomenovali ste niektoré veci, ktoré sa za Vášho pôsobenia podarili. Čo ešte považujete za zásadné, alebo potrebné v ďalšom období?

Áno, novela zákona bola veľmi podstatná. Povedala by som najpodstatnejšia z aktuálnej koncepcie. Bola tiež súčasťou môjho projektu. 
A ja som bola v tomto smere veľmi vytrvalá v komunikácii s pánom ministrom spravodlivosti a ministerstvom vôbec. Aj napriek konsolidácii, výsledok – schválená novela ma osobne veľmi teší. Ľudí odkázaných na našu právnu pomoc je veľa. A my tie pomyselné nožnice otvárame aj ďalším. 
Aktuálne s kolegyňami ústredia sme súčinné ministerstvu a podieľame sa na tvorbe vykonávacej vyhlášky k zákonu, oslovení kolegovia vypracovali nové formuláre. Pracuje sa aj na už spomenutej metodike. 
Mňa osobne teší, že sa novelou zákona podarilo nastaviť status právnika a jeho zaradenie do vzdelávacieho rezortného systému. 
V uplynulom roku som zároveň otvorila krásnu kapitolu novej histórie spolupráce Centra s právnickými fakultami. Jedna vec je uzavretie memoránd o spolupráci, ktoré boli v mesiacoch máj až júl 2024 podpísané. V apríli tohto roku som podpísala novú dohodu o spolupráci s FP PEVŠ. 
Druhá vec je ich napĺňanie. Právna klinika Právnickej fakulty UMB v Banskej Bystrici a zapojenie našich kolegov, vedúceho kancelárie Banská Bystrica Mgr. Tomáša Palaja a vedúceho kancelárie Žiar nad Hronom Mgr. Jána Valenta do výučbového procesu v rámci predmetu Právna klinika,  sú skvelým príkladom spájania štúdia s praktickou prípravou. Cez živé prípady, či simulované procesy, študenti spoznávajú reálnu právnu prax a preto verím, že viac povedia v rozhovore kolegovia. Dobrá je spolupráca tejto fakulty aj so žilinskou kanceláriou. 
Aktuálne pracujeme na príprave jubilejnej konferencie, ktorú plánujeme na január 2026, kedy oslávime 20 rokov pôsobenia Centra právnej pomoci. 
Zároveň krok po kroku s právničkami a hlavnou metodičkou a koordinátorkou ústredia pripravujeme a vydávame nové interné riadiace akty. Zmenili sme Organizačný poriadok CPP, usmernenie k práci vykonávanej v domácom prostredí (home office), sme vo finále s vydaním Usmernenia o adaptačnom procese, či nového Pracovného poriadku. Niekedy sa odo mňa žiada istá miera trpezlivosti, pretože nie všetko, ako sú moje predstavy, vieme časovo zrealizovať.  V kancelárii tajomníčky, ktorá mimochodom  zastrešuje aj agendu odvolacieho konania v podobe prípravy podkladov a návrhov rozhodnutí riaditeľa, či vyjadrenia k žalobám, k náhradám škody, ale aj celú agendu zmlúv uzatváraných Centrom nám chýba jeden právnik. Túto situáciu a zvlášť po účinnosti novely zákona musíme mať vyriešenú. 
Zmenili sme systém výberových konaní na funkciu vedúceho kancelárie zapojením zástupcu súdu a odborovej organizácie CPP do výberovej komisie. 
Rada by som zmenila vzhľad našej webovej stránky a je ešte veľa ďalších zmien, ktoré nosím v hlave...

7.      Neodpustím si aj jednu osobnú otázku. Boli aj sklamania?

Boli. Centrum je živý organizmus. Čo človek, to iná povaha. Každý deň je iný. Tak to je u každého.

Z justície, kde som pôsobila cez 32 rokov, som si ako sudca priniesla veľkú dávku disciplíny, vrátane osobnej, a vysokú dávku zodpovednosti. A to očakávam aj od iných. Nie každý sa s mojim osobnostným pracovným nasadením dokázal,  a minimálne zo začiatku, zžiť. Nikdy to z mojej strany nebolo samoúčelné. Bolo to v záujme naozaj posunúť Centrum v rámci rezortu justície, ale aj celospoločensky tam, kde naozaj patrí. Je to krásna a výnimočná inštitúcia, zaslúži si to.

Nedávno mi niekto povedal, parafrázujem: ...Dnes vnímam Centrum ako rovnocennú súčasť rezortu. Stali ste sa článkom záujmu už aj zvnútra... A to ma teší. Presne o tom som pri prvom stretnutí s kolegami 1. marca 2024 hovorila.

No a ten, kto nedokázal, lepšie povedané nechcel zakceptovať, že v štátnej inštitúcii musia byť isté postupy,  že veci majú mať svoj vonkajší aj vnútorný poriadok, svoj systém, radšej odišiel. Rešpektovala som každého osobné rozhodnutie.

Paradoxne, odišli takto ľudia z ústredia. A až na nejakú výnimku, všetko ľudia z jedného konkrétneho odboru. Ľudia, ktorí sa mali, a dovolím si povedať nahlas, oproti zamestnancom územných kancelárií, dobre. Minimálne finančne.

Ak ste sa pýtali na sklamanie, alebo čo ma vie sklamať, tak najviac ma zamrzí sklamanie v človeku. Pripúšťam omyly, tie urobí každý. Ale neospravedlňujem opakované rovnaké omyly. To je ignorácia, to nie je omyl.

A nemám rada faloš, prekrývanie, či zatajovanie chýb. „Pojednávačka“ ma naučila čítať v ľuďoch, vycítim chybu nech sa prekrýva čímkoľvek.  A počúvam, čo mi hovorí moje vnútro. To ma nesklame nikdy.

8.      Na záver už len čo Vy ako riaditeľka Centra želáte Centru?

Spokojnosť klientov a spokojnosť zamestnancov. Radosť z práce, čas vychutnať si aj čiastkové úspechy v úprimnom rozhovore, pri káve, či čokoláde.

 

Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa úspechov vo Vašom ďalšom pôsobení v Centre právnej pomoci.